Blogovi Postovi Blogeri Galerije Video
 

JUTRO NAD SARAJEVOM

post objavio/la teoreticar prije 1 godinu 2 mjeseca na blogu SAMORAZGOVORI

Komentari na post

 

Ne, ovo nije obična blogerska priča. Namjerno si odabrao samo naznaku koji bi to mogao biti “grijeh” prema sistemu. Dopada mi se to, to priču čini univerzalnom za sve, više ili manje sofisticirano, ugnjetene manjine. Interesantno je i to da manjina ovdje ustvari i nije manjina, nego jako velika grupa ljudi koja se nagoni da “bira” bez prava izbora, koja se zapravo na najdubljem mogućem ljudskom nivou asimilaciono i prsilno disciplinira. Zato se oni ljudi, u to vrijeme, -valjaju- Baščaršijom.

Pažljivo biraš riječi, držiš gotovo socioistraživačko odstojanje; a imaš lijep, jasan i, istovremeno, tajanstven stil. To me natjeralo da ovaj autobiografski zapis doživim i kao književnu vrijednost.

Na kraju, imam jedno važno pitanje, meni je važno da prodrem do srži. Zašto je ezan, osim melodičan, bio i ciničan? Brutalno ciničan? Zašto baš odabir te riječi?

(P.S. U nekadašnjoj kasarni “Viktor Bubanj”, danas u Ulici Kraljice Jelene, smješten je Sud Bosne i Hercegovine i Tužilaštvo Bosne i Hercegovine, sa svojim, najvažnijim, sudskim i tužilačkim odjeljenjima za ratne zločine. Tu su i odjeljenja za procesuiranje korupcije i kriminala, upravna odjeljenja, kao i drugostepena (žalbena, apelaciona) sudska odjeljenja za ratne zločine, te kriminal i korupciju.)

Objavio/la vasionka prije 1 godinu 2 mjeseca #

Da, nije to nikako obicna prica. Divno disu slova u tvojim pricama, disu zidovi dok se medju njima odvija drama u covjeku kojem ponestaje zraka.

Volim ovakve zapise, bio je jedan sa obale mora, ne zapamtim rijeci,ali osjecaj koji probude, naprosto se pamti.

Objavio/la Lovica prije 1 godinu 2 mjeseca #

Vasionka: "Cinično", pa ako racionaliziram, ta riječ odgovara situaciji. Pretpostavi da neko ko se "zalaže" za ezan i upravo dok se taj neko nalazi "na dnu" čuje ezan... Vazdušna linija između džamije, tj. munare u Švrakinom Selu i mjesta gjde sam ja ležao je možda nekih 300 m. Recimo, to je jadan vid. Drugi je, ezan je bio javno "dozvoljen", a tajno, ljudi su snosili posljedice zbog izražavanja svoje privrženosti nečemu što je bilo dozvoljeno...
Slažem se s tobom da "događaj" reflektira odnos većine i manjine. Briljantna opaska. To je "problem" od kada postoji ljudski rod. Univerzalni problem. To je situacija ili stanje u kojemu ti gubiš pravo samo zato što odstupaš od većine. To je tvoj jedini grijeh koji si počinio.
"Događaj" je višeznačan, i mogao bih se ovdje raspisati, ali unajkraćem. ovo nije bilo moje jedino "salušavanje", ali jeste nekako "najopasnije". Imao sam cijelo tuce civilnih "bezbjednosnih razgovora", ali tu si mogao nekako da "pregovaraš", mnogo je zavisilo od backgrounda istražitelja, njegove osobe (osobnosti) itd. Međutim, ovaj je drugačiji, već po tome što se desio u vojsci. Vojska je bila ideološki bastion, i procedura da dođeš u zatvor je jednostavnija. Zato sam ja, iskreno rečeno, bio zdrman.
"Događaj" je vezan na "montirani proces" 1983. u kome je osuđeno "trinaest muslimanskih intelktualaca". Ja sam neke od njih lično poznavao i bio sam na neki način na marginama toga kruga. U kasarni kod današnjeg Austrijskog trga sam ostavio tada izjavu od 15 stranica kod pukovnika T. S. i mislim da se je lanac suđenja prekinuo baš na meni. I to zbog toga što je po mom mišljenju "režim" bio pod jakim međunarodnim pritiskom, a i zbog toga što se je rađao novi duh i novo vrijeme koje je rušilo ideološke okove.
Kažem "višeznačan" jer ja sam, Božijom voljom, i kroz ovo salušavanje i kroz prethodna prošao bez ikakvog fizičkog maltretiranja. Ne znam zašto me nisu tukli, ali stvarno nisu, i ja sam zbog toga neizmjerno sretan. Sretan sam i zbog toga što sada nemam traume i nisam opterećen prošlošću, mržnjom prema bivšem sistemu.
I još riječ-dvije o "inkriminiranim djelima". Dakle, najveći grijeh je bila moja veza s ljudima koji su već osuđeni. A ti ljudi su osuđeni baš zbog toga kao što si napisala, nasilničkog ponašanja većine, bolje reći taj proces je rezultat zlouptrebe predstvanika većine, nad onima koji se ne uklapaju u trenutni ideološki kalup. Alija Izetbegović je bio osuđen zbog čega? Zbog toga što je pisao po mom mišljenju briljantne eseje u kojima je raspravljao o vezi između morala i religije, ili, između morala i ideologije. U tim esejima je u(s)tvrdio da je "moral" i reigija jedno te isto, odnosno da je "religija samo drugo agregatno stanje morala", i da "postoje moralni atesiti, ali ne postoji moralni ateizam". Te i takve izjave su bile njegov grijeh!
Dakle, onima koji imaju još sumnje u glavi je li to bio "montirani proces" potvrđujem da jeste. I takvi procesi su se događali nakon II rata sve do toga (procesa) iz 1993. u svim republikama bivše države. Mnogo suroviji i s mnogo težim posljedicama.
Hvala za korekciju vezanu za bivšu kasarnu Viktor Bubanj, izgleda da radiš u profesiji gdje je tačnost informacija veoma bitna. I ta opsaka je svojersna nadogradnja posta.
Lovice: Hvala za javljanje, to je bila drama. I u toj drami (i ti si me na pozitivan način "potegnula za jezik") osnovna emocija je bila - usamljenost. To je to. Ti si u potpunosti sam, ogoljeo, tvoja vlastita bit igra u grlu, kao knedla, gore-dolje... (Nešto sličnno situaciji kad sam se razvodio.) Samo što je u ovom slučaju bio prisutan strah. Strah od batina, od ljudske zlobe, od ljudske bahatosti. Srećom, toga nije bilo, Allah me je, u to sam tako intomno ubjeđen, sačuvao od toga. Tj. Njegov plan je bio iskušenje do tačke.

Objavio/la teoreticar prije 1 godinu 2 mjeseca #

Tačno, brutalno ciničan. Svojom esencijom naravno ne, ali kontekstom svoje forme, kontekstom koji je omeđila, opečatila tortura većine, snažno da. Uvidjela sam to ovdje: (...) “ezan je bio javno ‘dozvoljen’, a tajno, ljudi su snosili posljedice zbog izražavanja svoje privrženosti nečemu što je bilo dozvoljeno...”. Ista esencija, sa ponešto drugačijim detaljima, više ili manje melodičnosti, drugačije je zvučala, govorila i z n a č i l a u nekom skromnom, seoskom mesdžidu (sada pretpostavljam, iako nije uputno pretpostavljati).
Možda jednom, ako ti to bude krenulo i ako ti bude prirodno, da podrobnije opišeš taj trenutak i svoje stanje u njemu. Možda, jer bi bilo korisno; kao da je upravo to, bar na osnovu informacija koje si nam dao i koje ja shvatam ovako kako ih shvatam, vrh tvoga iskušenja u ovoj stvari koja se tiče najdublje intime, intime vrijednosti i identiteta.

Ovaj tvoj odgovor je trenutak koji se ni meni nije desio slučajno. Čitam o sjajnoj tezi rahmetli Alije Izetbegovića i vidim da ću se susresti sa njegovim pisanim djelima, po prvi put. Trenutak je sazrio. Gledajući i sa druge, strogo racionalističke strane (što ju je u nauku unijelo prosvjetiteljstvo), moralni ateizam također ne postoji. Svi civilni zakoni zapadne hemisfere, kolijevke razvoja ateizma (ali ne i kolijevke rađanja ateizma, tu je ponovo odgovoran Istok), koji su i danas na snazi i služe kao temelj za dalje grananje, ustanovljeni su na judeo-hrišćanskoj interpretaciji Deset Božijih Zapovijesti. Hmm, interesantno, to sada uvidjeh, nisu sve Zapovijesti u njih ugrađene. Zapravo, nisu ugrađene prve dvije, najvažnije:
1. Ja sam Gospod, Bog tvoj, koji sam te izveo iz zemlje egipatske, iz kuće ropstva. Nemoj imati drugih bogova uz mene.
2. Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi.

Naravno, ponovo sam isuviše izdetaljisala u jednom pravcu, može biti i odlutala. Izvini Teoretičaru, jednostavno me ponese tako, oduvijek.

Hvala ti za ovu priču u dva nastavka :-)

Objavio/la vasionka prije 1 godinu 2 mjeseca #

Da, mene i zanima ta drama, manje kontekst. Kontekst moze biti isti, a toliko razlicitih nacina na koji ljudi prozivljavaju svoju dramu. Tvoja mi je vazna, jer je sve stavljeno na kocku, ispitan si, ili iskusan, do krajnje tačke koju možeš podnijeti. To je zona na kojoj najvise ordinira moja misao. Tacka susreta i rastanka s Bogom.

Interesantno je da bas ovo pisem u blizini mjesta gdje se odvijala ta drama.

Povezani smo, mi ljudi, na mnogo nacina. Mozemo izvuci "potezanjem za jezik" mnogo zakljucaka koji mogu doprinijeti boljem razumijevanju ljudskih drama na ovim prostorima. Otkloniti kontekst, znacilo bi ogoliti individuu i postaviti je na bilo koji test. Prosla bi ga sa istom dramom i istim ishodom. Snaga vjere je nesaglediva i cesto neobjasniva.

Objavio/la Lovica prije 1 godinu 2 mjeseca #

Upišite komentar:

Vaš username:

Upišite komentar:

Unesite šifru sa slike lijevo: