Blogovi Postovi Blogeri Galerije Video
 

VJERA

post objavio/la teoreticar prije 1 godinu 3 mjeseca na blogu SAMORAZGOVORI

Komentari na post

 

Vjera je jedna, religija je mnogo.
Ipak, vjera, kao pojam, i odgovara i ne odgovara, u svim svojim značenjima, onome o čemu pišeš u svome tekstu. Iz jednog ugla gledanja to je pojam potpuno oslobođen problematiziranja u značenjskom smislu, iz drugog ugla, to je duboko problematičan pojam sa stanovišta “šume značenja”.
Prema prvom uglu gledanja, vjera poteže, uz saznajnu komponentu, iz teoretski neograničenog resursa osjećajnog, pa su fanovština spram Star Treka i uzbuđenje spram Boga na tom nivou bliske, na koncu i adrenalinski (fiziološki), uslovno rečeno.
Prema drugom uglu gledanja, vjera, bar kako je ja doživljavam, uz ovu osjećajnu komponentu povlači i snažne saznajne komponente. Ona, i samo ona, dopušta ulazak u značenje znaka, primjećivanje tog znaka i slaganje tog znaka u saznajni sistem znakova. Ona se konstantno samoobjašnjava i samootkriva; za mene na monokreacionistički način - jedinstven resurs umnog i osjetilnog, kroz jedinstveno postojanje koje zapravo i jeste jedino potpuno (apsolutno) Postojanje. Postojanje koje ne isključuje mnoštvo na nižim nivoima, mnoštvo na način datih od sebe djelimično odvojenih svjesnih (id)entiteta. Koji, ponovo, svojom dodijeljenom slobodom volje, ili bez dodijeljenosti iste, mogu biti, djelimično biti ili ne biti u suglasju sa Zadovoljstvom Svijesti. Onim što bi se, u laboratorijskim uslovima, zvalo Prirodni poredak, u punom značenju tog pojma.

Vjera, ovako sveobuhvatan prirodni poredak, ulazi u svaku sferu, dozvoljavali joj mi to ili ne. Sva staništa su njena.

Drago mi je što sam pročitala ovaj tekst Teoretičaru. Zadivljujuće je široko postavljen, a ja mislim da je upravo to put prema istini i uopšte uočavanju sistema činjenica.

Objavio/la vasionka prije 1 godinu 3 mjeseca #

Dobro si prokomentirala, na svoj način.
Čini mi se da je post, sad kad ponovo o njemu razmišljam, "uslovljen" shvaćanjem o vjeri kao društvenoj odumirućoj pojavi, što je bilo pred malo vremena vladajuća ideologija. Kažem "uslovljen" jer se (vjernici) još uvijek branimo i pokušavamo dokazati neistinitost takvih teza. "Uslovljen" je kao antiteza tezi o "smrti religije". Očito, po mom osjećaju, "smrt Boga" ne znači i "smrt religije", jer na koncu budizam je hiljadugodišnja religija bez učenja o Bogu. "Bog je mrtav" na Zapadu,tj. "smrt Boga" je izum Zapada, i kao nadomjestak uzima se sve i svašta, - nacionalizam, nihilizam, konzumerizam, populizam, ...
Na svoj način i ovaj primjer (post koji je uslovljen kontekstom, tj. antiteza konkretnoj tezi) govori o relativnosti istine. Upravo to je jedna od dogmi budizma - nemogućnost dosezanja Istine.
Može zvučati kontradiktorno, ali ateizam je trenutno religija koja rapidno raste. Mada i nije kontardiktorno. Sjetim(o) se samo kur'anskog ajeta u suri Kafirun (Nevjernici): Lekum diinukum ve li jedin. Vama vaša, meni moja vjera, gdje je "nevjerovanje" kufr, eksplicitno označeno kao "vjera".

Objavio/la teoreticar prije 1 godinu 3 mjeseca #

To nije moguće. Potpuno je irelevantno psihološka pitanja, ako gledamo sa strogo sekularističkog stanovišta, prevoditi u sociološka pitanja. Vjera je duboko lično, identitarno i intimno pitanje, ona je kao ime; na ovom osnovu ona i nije naučno valjan pojam društvene pojave, jer njen izvor nije u društvu, nego u pojedincu. O društveno odumirućim pojavama, međutim, možemo govoriti kada je u pitanju ideologija ili religija.
Naravno, “smrt Boga” nije isto što i “smrt religije”. Mnoge religije su kroz istoriju ljudske civilizacije sa etičkog stanovišta zaslužile da umru ili odumiru - panteon neprincipijelnih, varalačkih i osvetoljubivih starogrčkih bogova ili kanonsko uvođenje trojstva u hrišćanstvo direktno protivno Isusovom učenju.

O budizmu ne znam dovoljno da bih mogla prozrijeti u tezu da u toj religiji koncept Boga uopšte ne postoji. I to čak koncept Jednog Boga. Princip transformacije tu je primaran i primordijalan, tako da tu sve visi i sve je otvoreno, iako ja ne osjećam to učenje gotovo ni na jednom nivou. Teatar u vjerskim pitanjima nikako mi ne odgovara, a to je jedan od najboljih primjera teatralne religije.

A Zapad.. Zapad je samo, oduvijek, idejno impotentan. Uloga Zapada je filtriranje, recikliranje, sistematizovanje i kombinovanje ideja koje dolaze sa Istoka. Tako je kroz cijelu ljudsku civilizaciju sa pisanim tragovima. Zapad u ovome kontekstu uopšte ne tretiram ozbiljno, on samo ima gotovo savšene sistematizatore i sažimače ranijih ideja.
“Bog je mrtav”, rekao je jedan duboko nesretan čovjek. Mislim da su ga Zapadnjaci “prigrlili” i popularisali zbog njegove nesretnosti, štiteći vlastite slabosti kroz Ničeov par excellence primjer. “Bog je mrtav” je antiteza, a antiteze nemaju sastojak ideje. Samo su kontra. Zato se možda i uljuljkujem idejom da je Zapad u Ničeu prepoznao slabog čovjeka, pa je zbog toga odlučio zaštititi. Ako je, pak, “osjetio snagu” te antiteze, onda se bojim da društvo koje se zasniva na dekonstrukciji, dekreaciji neće daleko.

Objavio/la vasionka prije 1 godinu 3 mjeseca #

Prihvatam da postoji distinkcija između vjere i religije. Mada ne crno-bijela. Vjera i religija su u suodnosu. Vjera i religija su komponente. Vjera je što sama riječ kaže stvar psihe, duše, mada, samo na prvi pogled, jer i religija, tj. zakon, sistem, je takođe stvar duše. Bar tako ja razumijem islam. Evo, konkretno, dolazi ramazan, i ajet koji se odnosi na post kaže "postite" "da bi ste se grijeha klonili", tj. prakticirajte post, da bi ste utjecali na svoju dušu. "Ritual" posta je praksa, dakle, u isto vrijeme i društveni čin, ne samo individualni. Moderna nauka je pravilno prepoznala višedimenzionalnost fenomena vjere/religije, kao interakcije više faktora, psiholoških, društvenih, pravnih. Ako pravilno razumijem ti vjeru definiraš kao Istinu, a religiju kao promjenljiv sistem zakona, praksi, običaja, ideologija i sl. Zvuči prilično razumljivo, mada ne treba zaboraviti da svaka religija upravo sebi pripisuje tu Istinu. Religiozna isključivost opet je bazirana na vjerskoj isključivosti, tj. vjerska/idejna komponenta je izvor monopoliziranja istine, koja je potom pretočena u religiju, tj. sistem. Idejno i formalno su u uskoj apriornoj vezi, ja ih ne vidim drugačije.
"Naravno, 'smrt Boga' nije isto što i 'smrt religije'. Mnoge religije su kroz istoriju ljudske civilizacije sa etičkog stanovišta zaslužile da umru ili odumiru - panteon neprincipijelnih, varalačkih i osvetoljubivih starogrčkih bogova ili kanonsko uvođenje trojstva u hrišćanstvo direktno protivno Isusovom učenju."
Ne znam, opet u jednom momentu se slažem s tobom u drugom pa ne. "Smrt Boga" zapravo znači "smrt ideje o Bogu", i "smrt ideje o Bogu" u svakom slučaju povlači za sobom snažne konsekvence. Ta ideja o "smrti ideje o Bogu" je izazvala snažni potres u svijesti modernog Zapadnog čovjeka, od koga se on još nije sabrao. Taj potres se, dalje, kao zemljotresni valovi prenosi na cijelokupnu ljudsku zajednicu danas. Volio bih da nisam u pravu i da stvari pogrešno vidim. Niče je samo sublimirao nešto što traje od ranije, demistifikacije života u svim njegovim aspektima. Proces demistifikacije doveo je do demistifikacije i ideje o Bogu, s koje je skinut pečat nadnaravnog s čime je umještena u historiju.
Završio bih ovo s nekim meni logičnim zaključkom. Vjera je "dar Božiji" i pred ovo posebno vrijeme, ramazana, kojega nam je Bog Milostivi elocirao iz Svoje Milosti prema nama, molim Ga da nam "taj dar" podari kao trajni dar, i nikada nam ne izvrne pamet u gore spominjanom pravcu. Jer pamet, očito je, može se prevrnuti i izgubiti.

Objavio/la teoreticar prije 1 godinu 3 mjeseca #

Mubarek ramazan🕊
Amin.

Objavio/la vasionka prije 1 godinu 3 mjeseca #

da, sve je to odanost ... ako hoces, nazovi vjerom
mislim da je covjeku urodeno da vjeruje u nesto i da pripada nekoj grupi
jedni vjeruju u jednog jedinog Boga a drugi u nesto drugo ...

Objavio/la jasanstav prije 1 godinu 2 mjeseca #

Upišite komentar:

Vaš username:

Upišite komentar:

Unesite šifru sa slike lijevo: