Blogovi Postovi Blogeri Galerije Video
 

Putopis od sarajevskih do zagrebačkih iftara (Miljenko Jergović)

post objavio/la jasanstav prije 5 mjeseci na blogu Pozor: Jasan stav!

Komentari na post

 

Baš sam ovo jutros pročitao. Poslije sehura :D

Objavio/la Syd prije 5 mjeseci #

Muslimani Bosne (a vala i svijeta) su u kolektivnoj krizi identiteta. Nije im dobro ono što je njihovo, pa uzor traže u ostalim. Od Djeda Bajre, kao ekvivalenta Djedu Božićnjaku, preko čestitanja ramazana, do slavljenja Muhamedovog rođendana. Ne vidim samo onda razlog što se uopšte insistira na tom da budu muslimani, jedan je Bog, a ako se prekrste sve će biti isto osim što će biti dio hrišćanske Evrope.

Objavio/la Gost_tram prije 5 mjeseci #

Syd

mislim da smo citali u isto vrijeme ... kad uzmem vremensku razliku u obzir ...
Meni je zanimljiv taj pogled jedne osobe sa strane. Ja u ramazanu nikad nisam bio u Sarajevu pa zanimljivo citati o tome.

Tram

Mene smeta sto danas za sve postoji poseban dan ili neko obiljezje. Volimo se, salimo se, plasimo se, sjecamo se odredenim danima. Meni haman nema nista gluplje nego kad cujem da moram 11.07. ucestvovati u necemu da bih se sjetio genocida. Svakog Bosanca i Hercegovca kojeg moras tek podsjecati na genocid treba strjeljati!

Puno toga sto ne smijes ciniti za vrijeme posta, ne smijes raditi ni poslije aksama ili van ramazana. U javnom zivotu vjera je jako vidljiva ... ali nas neuspjeh i nasa kriza je dokaz da ne zivimo ono sto vazimo.

Objavio/la jasanstav prije 5 mjeseci #

M. J. ima nos i tačno razumijem o čemu govori. U "nevjerničkom, inovjernom i ateističkom gradu" vjera je de facto a još više de jure bila "privatna stvar", "javna stvar" je pripadala "nevjernicima, inovjercima i ateistima". Ironično, baš ta činjenica ju je opredjelila da bude iskrena, nepatvorena i autentična, čiju snagu je osjećao i jedan "inovjerac" kao što je M. J.
Danas su se uloge skoro izmjenile. Taj preklop je M. J. dobro osjetio jer jednom kad su iftari izašli iz intime kuće u sferu čaršije postali su nešto drugo, tj. izgubili su onu snagu, autentičnost i iskrenost. Kao što su nekoč svakome s imalo ukusa bile degutantne "nevjerničke i ateističke" parade sada isto osjeća prema esdeaovskim i inim ideološkim iftarsko-bajramsko-islamskim paradama.
Intimu sarajesvkih predeosamdesetih iftara je (zlo)upotrijebio u svojim pjevuljcima i poznati roker s naših prostora što je iz zagrljaja sarajevskih granata odletio u zagrljaj Nemanje.

Objavio/la teoreticar prije 5 mjeseci #

Meni su licno iftari u vlastita cetiri zida drazi. Jednostavno zato sto mogu jesti sve sto zelim i kako zelim, sto mogu sam odrediti kad cu klanjati aksam, ne moram zuriti, zato sto poslije iftara mogu odmoriti prije nego sto sklonim hranu sa stola. Ne moram se truditi oko nekoga ili razgovarati sa nekim ako mi se ne razgovara, ako me boli glava ili ako sam izmoren, ne moram razgovarati sa hodzama o vjerskim temam.

Ipak, ako me neko licno pozove na iftar ja obicno i odem. Mislim da je red se odazvati na svaki poziv. Sama cinjenica da je bolje klanjati namaz u dzematu dovoljna je da nikad ne izbjegavam zajednicke iftare. Ali mi se nekad cini da smo izgubili sustinske vrijednosti islama iz vida. Nije smisao zajednickog iftara da drugima dokazemo kako smo mi nenadmaseni vjernici i da smo taj dan postili. Kao sto nije ni svrha bogomolje da anektiramo teritoriju. Cini mi se da preuzimamo sve one greske i komercijalizaciju religije od zapada. Ponavljamo njihove greske.

Danas imamo politicare, drzavne slubenike, presjedatelje, radnike gradskih uprava, nastavnike, policajce, …. koji se pozivaju na vjeru. Kojima je vazno naglasiti da su pobozni i religiozni. A ipak nikad drustvo nije bilo nemoralnije. Trebamo ispitati zasto je se pojedinac u bivsem ateistickom drustvu moralnije ponasao nego u ovom novom dobu. Jel to znaci da su poruke islama ili krscanstva pogresne ili cak stetne za drustvo? Ja mislim da nisu! Muslimani i krscani na nasim prostorima jednostavno u velikom broju ne shvataju poruke vjere niti svoje vjerske duznosti. Veliki broj gradana samo prvidno vjeruje.

Nije na meni da odredujem ko je vjernik a ko nije. Svako ce dobiti ono sto je zaslucio … prije ili kasnije. Na kraju mi je, iskreno da ti kazem, i svejedno da li, odnosno koliko neko drugi vjeruje u Boga. Ali nam je drustvo pokvareno i tu problem indivudualnih nedostataka i neshvatanje vjere dobiva globalne dimenzije o kojma se mora povremeno i razgovarati.

Na sudnjem danu necemo moci opravdati nase greske tako sto cemo napominjati na greske drugih. Necemo moci reci: “Svi su krali, pa eto i ja sam” “Medu vukovima moras biti vuk“ itd. Jer tad cemo biti sami … nista necemo imati uza se … osim nasi dobrih i losih djela.

Objavio/la jasanstav prije 5 mjeseci #

Pa, ne znam. Jergoviću se to sve više sviđalo '80-ih, a meni se sviđa i sada i tada. Mogli bi reći da su sada vidljivije klasne razlike, s obzirom da ne mogu svi ući na, hajde da se slobodnije izrazim, VIP iftare. No, iskreno, a to znaju svi koji sarajevsku čaršiju dobro poznaju, o VIP iftarima u bogatim i uglednim kućama nadugo i naširoko se raspredalo i '80-ih. Nije tu mogao svako ući, naravno. Čast izuzecima, ali i tu su bile vidljive klasne razlike.

A vjera, jednostavno se nikako ne mogu složiti sa stanovištem da je vjera privatna i isključivo privatna stvar. Nije. U jednom laičkom društvu, u kojem su sekularne vrijednosti izraženije, manifestovanje vjerovanja je prosto kulturološko pitanje. To je pitanje kulture koja je ugrađena u sve pore tog grada i te zajednice. Kultura je veoma javna stvar, uvijek je bila. Nervira me insistiranje na toj tezi, jer je ona jednostavno potpuno pogrešna.

Objavio/la vasionka prije 4 mjeseca 30 dana #

Ja vjerujem u princip meritokracije. Mene licno ne smetaju klasne razlike. Ko puno radi, ko puno zna i ako je uz to jos sposoban i snazaljiv treba da posjeduje vise od prosjeka i da se smatra vrijednijim za drustvo. Pa i kad zeli da iftari sa onima koji su slicni njemu nek to cini.

Vjera nije kultura … ona samo utice na nju … a u multietnickom drustvu kao sto mi to zelimo biti trebamo izgraditi kulturu koja obuhvata sva vjerovanja i nevjerovanja. Ali se slazem u tome da vjera ne moze biti iskljucivo privatna stvar.

Objavio/la jasanstav prije 4 mjeseca 30 dana #

Jedna od, svjetovno gledano, najvećih vrijednosti monoteističkih religija i osnovnih etičkih postulata koje su proizvele je upravo u tome da se vrijednost u pitanjima vjere ne mjeri bogatstvom ili porodičnim ugledom (ono za što posmatrana generacija i ne mora biti zaslužna), posebno ne porijeklom. Pri tome su važne neke potpuno druge kategorije - suosjećanje (sposobnost opšteg voljenja), znanje, poštenje, radišnost. Etički postulati monoteističkih religija, ako ih se držimo, najjači su protivnik klasnih razlika, posebno insistiranju na istim, isticanje toga. Uzmimo samo zekat za primjer.

Ne, ja nisam rekla da je vjera = kultura. Rekla sam da je manifestovanje vjerovanja, posmatrano iz sekularističkog ugla, kulturološko pitanje. Terminološka razlika je i više nego jasna.

Objavio/la vasionka prije 4 mjeseca 30 dana #

Tamo gdje se ljudi susricu ili gdje skupa zive, a treba da skupa zive, mora biti i razlika u vrijednosti pojedinca za drustvo ili za dzemat.

Zekat, sadaka, kurbani, … su dobrocinstvo i pomaganje a ne pokusaj da uklonimo razlike izmedu ljudi. Shodno znanju, imanju, polozaju, spolu, dobu, vremenu, prebivalistu, … imamo razlicite duznosti i obaveze prema drugima. Sve smo odgovorniji sto smo u visoj poziciji.

Drustvene ili socijalne klase su pojmovi iz marksistoidnih vremena. Nisam siguran ni da li ih ispravno koristimo. Klase ne bi trebale oznacavati hirarhijsku podjelu nego razliku vrijednosti pojedinca za drustvo.

Mislim da se slazemo u tome da je npr. veci gubitak za ljude u BiH kad napusti specijalirani ljekar zemlju nego kad ode obicni radnik jer ga mozemo puno lakse zamijeniti. Ali su te iste razlike bile i osamdesetih godina … jer su logicne i prirodne.

Objavio/la jasanstav prije 4 mjeseca 29 dana #

Upišite komentar:

Vaš username:

Upišite komentar:

Unesite šifru sa slike lijevo: